Nja, inte precis. Inlägget kom in på andra vägar.

På hemkunskapen idag var det inte världens godaste mat - bakpotatis med en röra.

Jag är en sån där person som har svårt för att smaka på nya saker. Jag vet faktiskt inte varför. Jag har en teori om att det kan "härstamma" längre bak i min livstid, typ när jag var liten.

Jag är dessutom en sån där person som verkligen älskar god mat. Mat är en upplevelse för mig. Jag har ingen aning om det är fler än jag som upplever mat så här positivt, haha! Därför är det nästan jobbigare att äta något riktigt motbjudande än att ha träningsverk, till exempel, haha. Jag äter speciellt inte grönsaker. Mamma har berättat att när jag var liten slutade jag plötsligt. Tack mor, bra förklaring.

Nu när jag har hemkunskap i skolan blir det lite jobbigt ibland, jag hoppas alltid att det är god mat så att jag slipper sitta där och inte röra vid maten. Det kan också vara en anledning varför jag är rädd att smaka på nya saker. Att sitta vid ett bord och skämmas för att man inte tycker om maten. Det fick jag uppleva när jag var liten. Vi alla vet att det är jobbigt att skämmas. När jag var liten kom jag på idén att jag inte skulle smaka på maten för att slippa uppleva denna hemska smak som vissa maträtter kan medföra. Som tex skagenröra som det var på hemkunskapen idag. Men att inte smaka på maten är heller inte den bästa idén. Man skämms lika mycket då också därför att om jag inte smakar på maten säger hemkunskapsläraren att jag inte får mer än G i betyg.

Det är jobbigt när folk säger att det här är bara en liten sak som jag har fått för mig och/eller är bortskämd. Det är mer än så, det är mentalt jobbigt för mig att smaka nya saker som inte ser gott ut.

Det var definitivt inte meningen från början att börja skriva hej vilt om min lilla matfobi.
Jag tänkte bara skriva om att jag åt nåt äckligt på hemkunskapen och att jag skulle trycka i mig nåt som tog bort smaken, nämligen glass! Men sen kom jag på att jag tränar ju ... men wtf, glass är ju gott!


Kommentarer
Postat av: Clara

Hm...

Det låter iaf gott med bakpotatis! Jag hade också hemkunskap idag, fast den lektionen spårade åsido ut.

Tkr att din blogg är fin ;)

2011-02-10 @ 19:02:02
URL: http://tusenett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0