Q&A.

Ok. Här är några få söta frågor som jag ska svara på.

vilken är din favorit färg?
vem är din favorit artist och favorit låt?
Svar:
Gaah. Varför finns ens såna här frågor med din favorit hit och din favorit dit?
Ett) Har ingen favoritfärg. Förutom grå.
Två) Lady Gaga är min absoluta favorit. Heheheh.
Tre) Har ingen favoritlåt.

tjabba! Fin design! Hur har du lärt dig allt om sånt? Är det inte sjukt komplicerat med den där sidomenyn ex.?
tacksam för detaljerat svar eller så ;) :D
Svar:
Det var i USA allt började. Som typ 10-åring blev jag medlem i en töntig amerikansk spelsida men (!) på den sidan fanns en annan värld, där allt ifrån tonåringar till unga vuxna designade hemsidor, fick besökare och blev kända på den spelsidan. Fick för mig att designa själv och lärde mig själv allt vad HTML och CSS innebär. Fick då intresse för bildretuschering också. Slutade där för flera år sen men idag designar jag bara åt min egen blogg.

Sidomenyn trodde jag inte att det ens gick att få till så som det nu är. Men när jag var inne på en annan hemsida fick jag syn på att när man förde musen över deras länkar bytte de färg på ett jämt och smidigt sätt. Blev nyfiken och kollade upp sidkällan (där man får se hur hela deras hemsida är uppbyggd i HTML och CSS). Hittade koden och googlade fenomenet. Läste på lite om det och till slut förstod jag hur man använde koden och valde att använda den på bloggen för att få en cool sidomeny. Det var så mycket enklare än jag hade trott. När jag designar hemsidor får jag inspiration från en massa andra sidior. Vill du också lära dig HTML och CSS (samt skillnaden på dem) så är det bara att googla på det. Mest info finns på engelska/amerikanska sidor. Och det är nog bäst att man lär sig allt på engelska för det är endå det som kommer användas indom kodning.

Att retuschera bilder och skapa kollage är en helt annan grej som kräver ... tja, kreativitet. (Jag tycker det är så sjukt kul!) Jag använder mig av ett gratisprogram, GIMP, som vem som helst kan skaffa. Duger helt ok för mig. För att göra kollage och bilder intressantare finns det så kallade "brushes", "gradients", "textures" osv att ladda ner till programmet. Googla för att kolla upp tex tutorials osv.

Hoppas du fick svar på frågan. Annars är det bara att fråga på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0