Elakt död (?)

 
 
Bra titel på en skräckfilm. Jag kunde ha kommit på en bättre själv. 
 
Åh gode gud. Jag gick på bio igårkväll med Vilhelm och kollade på Evil Dead. Jag satt mest hela filmen och önskade att den skulle ta slut. Inte för att den var dålig utan för att jag var så sjukt skraj. 
 
Under min eviga livstid har jag kanske sett fyra skräckfilmer. Den första var The Ring. Den tyckte jag faktiskt om. Den andra var nån b-film första gången Vilhelm och jag var hemma hos honom. Den var inte så farlig. Den tredje var en film som jag såg med mamma, Sinister, på bio. Den var också rätt bra. Och nu den fjärde, Evil Dead. 
 
Vad jag faktiskt gillar med en skräckfilm är att den är så spännande. Helst ska det vara något psykiskt läskigt så att man kan tro att det kan hända i verkligheten. Vad jag där emot absolut inte tål är alla dessa fula, äckliga och totalt sönderköttade människor och monster. Det ser bara så fel och skruvat ut. Jag menar, vem tycker ens om att kolla på sånt? Så av alla fyra jag har sett, så var Evil Dead den mest köttiga jag har sett. Jösses amalia. Det var typ det enda de gjorde, gjorde illa sig själva eller någon annan. Andra filmer har mest varit "oj en tjej med stripigt hår förföljer honom, oj han råkar snubbla och slå i knät, aj han fick ett skrapsår, han ser katter som kan gå på ett ben, han hör konstiga röster, han kom undan med nöd o näppe". 
 
Den drogberoende tjejen, besatt av ett "häxvirus".
 
Handling:
Evil Dead var ganska klyschig. En grupp ungdomar åker till en stuga i skogen (big surprise) för att vänja av ena tjejen vid sitt drogberoende. Av nån anledning så luktar det riktigt illa i stugan. En grabb drar undan mattan på golvet och hittar en stängd lucka med en stor blodfläck på sidan (oooh scaryy). Såklart så måste alla undersöka vad det är för fuffens och alla går ner i källaren (jag hade vänt om direkt och stuckit). Väl nere i källaren hittar de en massa ruttnande djur i taket och en inplastad bok. På boken står det klart och tydligt "do not open, do not read". En kille kan inte hålla tassarna för sig själv och öppnar boken. (Ska det vara så jävla svårt att lyda ett par instruktioner?). Han börjar läsa orden högt för sig själv i boken och sätter på så vis igång nån slags häxformel som påverkar den drogberoende tjejen i huset. 
 
Allt som händer tjejen är förstås förutspått av boken själv. Hon gör sig själv illa, duschar i skållhett vatten osv. En ganska mjuk start. Alla ungdomar i stugan tror hon mest är galen i skallen. Tills hon av nån anledning spyr på en av tjejerna som får samma "häxvirus". Denna tjej börjar också göra sig själv illa. Bland annat tar hon en spegelskärva och skär upp kinderna (???). Viruset sprids mellan dessa ungdomar. De som är "friska" försöker förstås ta kål på de som attackerar dom. En tjej blir biten i handen och får på så vis häxviruset. För att få bort det får hon för sig att såga av armen med en elektrisk köttkniv. Självklart sprutar det blod över allt. När hon är klar kläcker hon ur sig "i feel much better now" (fråga mig inte hur hon tänker). Men viruset har tagit över och samma tjej tar en jäkla spikpistol och börjar skjuta vilt omkring sig. De friska personerna lyckas tackla ner henne och hon får sin egen dos medicin - ett ansikte fullt med spikar. Sen så säger hon plötsligt, med hela fejset med spikar, "my face hurts *snyft* " (no shit sherlock?). 
 
En ganska rolig händelse i slutet av filmen är när den drogberoende tjejen, som också blivit botad från häxviruset, drar fram en jävla motorsåg mitt i allt och säger till monstret framför henne "taste on this, motherfucker!!" och kör in motorsågen i ansiktet och köttar sönder. Klyschigt som fan. Det var det enda stället som jag faktiskt skrattade. 
 
Jag tror inte tjejen mådde så bra där i slutet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0