Johannas balsmink

Johanna bad mig sen en tid tillbaka att fixa hennes hår och smink inför hennes baldag. För mig är det nåt alldeles speciellt. Tänk att jag fick hela ansvaret över någon annans totala utseende på en sån viktig dag. Var otroligt kul att få göra alltihopa! Jag har en del erfarenhet vad gäller smink. Men vad gäller hår så kunde det anting bära eller brista. Så oerfaren är jag av håruppsättningar. Men Johanna anförtrodde sig åt mig i alla fall. Lagom press på mig. 
 
Innan baldagen sågs Johanna och jag en vecka innan och provade en sminkning för att se om ville ändra något. Som tur var blev hon nöjd direkt! Håret hade vi inte hunnit kika på, det fick vi ta på baldagen. Kanske inte supersmart med tanke på hur illa det hade kunnat gå. 
 
Jag anlände hemma hos Johanna kl nio på baldagens morgon. Jag började med att föna håret torrt, använda en massa hårolja för att minimera frissigheten och satte sen upp det på huvudet bara. Håret fick bli sist. Sedan började jag med sminket. Jag tror det tog uppemot 1½ till 2 timmar att måla henne. På en själv är allt så otroligt mycket enklare att göra det. När det är på någon annan är allt minst dubblet så svårt. Särskilt när man ska måla eyeliner och böja fransarna. Det hjälpte inte ett dugg att jag skakade med handen och minsta lilla felsteg kunde resultera i en totalförstörd makeup. Dessutom var eyelinern vattenfast, den gick inte att få bort rent ut sagt om man gjorde fel. Att böja fransarna var ganska läskigt. Jag känner ju inte om hon får klämd hud eller om jag råkar rycka undan fransböjare. Då står hon liksom där utan ögonfransar inför sin bal. Varsamhet var A och O. Som sagt, håret sist. Det tog ett tag att få till det. Vi hade en bild att gå efter men inte mycket mer. Improvisation! Och en hel hårsprayflaska. 
 
Förutom makeup-artist och frisör agerade jag även fotograf. Detta var inte förutbestämt men jag tog med mig kameran ifall att. Not bad at all.
 
 
 
 
Om du är nyfiken på hur makeupen och håret gick till:
Sminket:
  1. Började med att lägga grunden förstås. Täckte eventuella rodnader med gul concealer, blåa blodkärl och mörka ringar med röd concealer och använde en neutral concealer för att jämna ut dessa två nyanser. Allt applicerade jag med en liten borste med svepande rörelser.
  2. Applicerade foundation med en stor puffig borste. Duttade och svepte för att inte låta nån plats på hyn bli orörd.
  3. Highlighting och contouring är jätteviktigt! Använde en mycket ljus concealer under ögonen, under ögonbrynet, på kindbenen, näsryggen, hakan och pannan. Blandade ut allt med en stor borste. 
  4. När den flytande makeupen var applicerad duttade jag på buder i hela ansiktet. Struntar man i puder kan ansiktet lätt se blankt och fuktigt ut. Använd dessutom ett transparent puder som inte ger färg. Trots att man har ett puder som är i samma färg som sin foundation så blir resultatet oftast mörkare än önskat. 
  5. När pudret lagt sig använde jag ett mörkare puder och solpuder för contouring och för att framhäva hennes  ansiktsstruktur. Detta gjorde jag precis under kindbenet, på båda sidorna av näsbenet, längs käkbenet och vid tinningarna och uppåt. 
  6. Glöm ALDRIG rouge! Det livar upp ansiktet otroligt mycket. Använde rouge med skimmer i. 
  7. Nu till det roliga! Ögonen. Applicerade en mycket ljus, nästintill vit ögonskugga i ögonvrån och svepte utåt, täckte ungefär halva ögat. Använde även den ljusa lite under ögonbrynet. Använde sen en ljusbrun, skimrig skugga och la från mitten till ytterkanten av ögat. Fortsatte även med samma skugga uppåt mot ögonbrynet. Använde en mjuk fluffig borste för att blanda ihop övergången. Tog en mörkare nyans av brun,  lite åt det varma, röda hållet. Applicerade på ungefär samma ställe som den ljusbruna. Använde även den mörka i glodlinjen. Sist la jag på en mycket mörk, gråbrun skugga så att allt blev lite sotigt. 
  8. Gjorde inte så mycket åt ögonbrynen, kammade dem med en ögonbrynsborste och applicerade lite ljus ögonskugga från mitten och utåt. 
  9. På läpparna blev det ett genomskinligt läppglans. 
  10. För att få sminket att sitta hela dagen sprayade vi maaaassvis med hårspray i hela ansiktet. Det sägs att det håller i evigheter då, och enligt Johanna gjorde det också det! 
Håret:
  1. Började med att locka hela håret med en konformad locktång, sk wand. 
  2. Svepte över håret på ena sidan och delade upp håret i olika stora delar. 
  3. Gjorde tre fiskbensflätor i tre olika storlekar. Den största fick vara "basen" för frisyren. Flätan löste jag upp så att den blev slarvig och stor. Även de andra två flätorna gjordes lite slarviga för en naturlig look. 
  4. Jag lämnade en stor del av den långa luggen åt att sättas upp på sidan. Drog ner hårslingor på båda sidor som fick rama in ansiktet. 
  5. Lämnade även lite löst hår bland flätorna. De tre flätorna och det lösa håret snurrade jag runt varandra/gjorde en slags fläta och fäste med en svart plast/gummisnodd. För att det inte skulle ses virade jag lite hår runt snodden.
  6. Johanna kom med idén om att använda pärlor i håret. Fäste ett halsband av pärlor längs med flätan. 
  7. SPRAYADE som in i tusan. Min sprayflaska är slut nu. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0