Fantastico!

Sen jag läste om det fantastiska mjölet, kokosnötsmjöl, så kunde jag inte sluta tänka på att använda det. Sagt och gjort så har jag bakat hela kvällen. Gud så lång tid det tog. Men det kanske bara är jag som är oerfaren bagare? 
 
Vanligt vetemjöl har inget bra innehåll om man vill hålla sig borta från kolhydrater. Jättemycket kolhydrater, ganska lite protein och nästan inget fett alls. Det finns ganska lite att bli mätt på med andra ord. Det här kokosnötsmjölet har då istället mer fett, ännu mer protein och så lite som 4g kolhydrater/100g jämfrört med vanligt vetemjöl som har 63g/100g. Jag som tidigare har varit (fortfarande är) en massiv brödälskare har haft lite svårigheter att inte vattnas i munnen så fort jag ser en macka eller bröd. Nu kan jag med gott samvete äta mitt nybakade bröd och veta att det innehåller det bästa av två världar. 
 
 
Receptet är taget från Lchf-bröd.se
 
15-18 ägg beroende på storlek
75 gram smör
0,5 tsk salt
2,5 dl  kokosmjöl (Det är EJ detsamma som malda kokosflingor)
1 msk bakpulver
Avlång metallform i storleken 1,5 liter

Sätt ugnen på 175° C. Vispa äggen pösigt, helst med elvisp. Smält smöret och rör ner i äggen. Blanda salt, kokosmjöl och bakpulver. Rör ner torringredienserna i äggsmeten. Häll smeten i en välsmord avlång metallform. Vill du underlätta uppstjälpningen av LCHF brödet kan formen kläs med smort bakplåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen tills brödet har fått fin färg, ca 40-45 minuter. Använd provsticka för att känna om brödet är färdiggräddat.

 

 

Brödet var ganska kompakt och bara en liten bit mättade en hel del. Smaken var lite lustig, men inte äcklig, inte alls. Tror det kom lite utav alla ägg tror jag, och man kan känna en lätt kokosdoft vilket är gott. Sammanfattat var brödet helt okej. Blev sugen på mer efter att jag redan hade tagit två skivor. Detta är ju lätt bättre än inget bröd alls. 

 

Brödets näringsvärden:

Kcal/100g: 186 Vanligt bröd ligger på 240 kcal och uppåt

Protein/100g: 12.54g Typ bara kvarg som har så mycket, haha

Fett/100g: 14.66g Superduper

Kolhydrater/100g: 1.32g HUR LITE?? Jösses.

 

16 ägg är mer än man tror. Det fyllde upp en halv bunke och efter en kvarts vispande fick jag byta bunke. Självklart så brände jag mig på ugnen och vipps så hade en blåsa uppstått på en halv sekund. 2.5 dl mjöl till smeten är ungefär halva mjölpåsen så det lär ju inte räcka länge ... 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0