master chef

Oh gud. Min helg har varit fullbokad från början till slut. I lördags var det släktkalas vilket innebar matlagning precis hela förmiddagen och eftermiddagen. Jag började till och med med efterrätten i fredags kväll. 
 
Min förrät var riktigt god. Fetaost inlindad i bacon och hela paketet var sen stekt. Till det fick man vitlöksbröd direkt från ugnen. 
 
Min kvällsfavorit var huvudrätten! En paj med skinka, kassler, bacon och hackad spenat. SÅ OTROLIGT GOD. Munorgasm typ. Tänk att jag hade lagat den. Score! Jag som suger på att laga mat ... 
 
Efterrätten var väldigt god. Vit chokladpannacotta. Mums. Men det var en sak som inte stämde. Eller två saker. Fick ju för mig att piffa till pannacottan med ett tunt lager choklad ovanpå. Så jag smälte vanlig blockchoklad i vattenbad. För att spä ut den lite funderade jag på att hälla i vispgrädde. Frågade pappa om det gick bra, han bah jo kör på! Hällde i knappt 1/5 deciliter och den smälta chokladen blev helt förstöd. Från att ha varit en vacker smält massa blev det till en mousseliknande fast massa. GAAAHH. Det var liksom 200g choklad där, förstörd. Behövde den såklart så jag försökte fixa det. Med mer vispgrädde. Då blev den lite lösare, men det var verkligen inte vad jag ville ha. Det fick duga. Förutom chokladtopping körde jag på ett tunt lager saft från hallon. För att få bort saften kokade jag hallonen. Slutade med att jag kokade sönder hallonen och fick istället en fet geggig massa av saft och mosade hallon. Det fick duga det med. Förstörd choklad och geggiga hallon. Yay. 
 
Till fikat lite senare gjorde jag dessutom chokladbollar som var doppade i choklad. De var riktigt goda de med! Jag provade att göra dem för några veckor sen och jag åt upp 6/9 jag hade gjort. Japp, så goda var de. De var stora också ... 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0