Träningsklocka

Att sluta tidigt är väldigt skönt främst för att man får mycket tid över efter skolan, i mitt fall är det träning. Jag kom hem vid fem snarare än halv åtta. Idag var min huvudövning marklyft vilket innebär ländrygg och baksida lår. Rumpan tränas också en hel del av den här övningen förutom träningsvärken igår så har jag ännu mer träningsvärk i rumpan idag. Helt slutkörd röv. Imorgon har jag "rump/benvila" men på torsdag är det framsida lår och rumpa igen. 
 
Som vanligt när jag tränar numera så använder jag mig av min träningsklocka. Den ser ut som en vanlig (men lite snyggare) digital armbandsklocka. Utöver det så måste man ha ett band under bröstet med en sändare som tar skickar och tar emot elektriska impulser och skickar signalerna till klockan. Klockan tycker jag är hur bra som helst och kan visa en massa saker. Det bästa är att man kan skapa sig ett eget träningsprogram anpassat precis efter en själv. Mitt mål är att bränna fett och det finns en sån funktion på klockan. Klockan ger då riktningar på hur mycket jag ska träna. Enligt träningsklockan ska jag träna 4h 45min /vecka och bränna 2550 kcal /vecka. Detta är grunderna men det finns även ett till mål som jag ska uppnå för att just höja fettförbränningen och det är att hamna i rätt pulszoner. Jag ska ha en puls på 120-139 2h 10min / vecka och en högre puls på 140-159 2h 35min /vecka. Det finns en tredje zon, puls mellan 160 och 179. Där ska jag inte alls ligga, utan vid den pulsen öka bara sin maxprestation. Det är lite trixigt att hamna i rätt zon de första gångerna man använder klockan. Efter ett tag får man in vilka övningar som höjer pulsen mer eller mindre. Det är rätt kul faktiskt!
 
 
 
Självklart är det kul att kolla hur mycket kalorier man bränner. Vanligtvis bränner jag ca 500 kcal på enbart ett gympass. Vem trodde att man kunde bränna så mycket genom att bara lyfta vikter? Anledningen är ju att min puls är ju högre än vid vilopuls vilket är ett tecken på att jag anstränger mig. Inget konstigt? Är jag latare så sjunker det till 400 och är jag piggare och har väldigt hög puls under större delen av gympasset så kan kaloriförbränningen gå upp mot 600-700. Hur länge jag gymmar varierar lite. Vanligtvis ca en timma. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0